1. Om du som konsument blir bedragen via telefon att använda ditt bankID, har du någon rätt att få tillbaka förlorade pengar

    0
    403

    BankID bedrägerierna ökar, om det händer dig, har du någon rätt att få tillbaka pengarna?

    Generellt sätt är svaret på frågan att du står ansvarig om du själv uppgett ditt lösenord eller blivit lurad att godkänna ett bankID. Men senare fall i domstolar har gett individer rätt (länk) där banken tvingats ge ersättning till individen. Man kan dock se en trend att bankerna kommer att bli allt hårdare på denna fråga desto vanligare denna typ av bedrägeri blir.

    I quizet ger alternativet

    “Ja, jag får stå mitt kast” fullt rätt

    “Ja, banken ersätter min förlust” 1/2 rätt på grund av ovanstående rättsfall

    “Ja, försäkringsbolaget ersätter” 0 poäng

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.