De senaste veckorna har nog de flesta av oss uppmärksammat en hel del meddelanden kring GDPR från de organisationer som har personuppgifter om oss. En skillnad som sticker ut är hur man kommunicerar till sina kunder kring nyhetsbrev. De lagliga grunder som föreligger för ett nyhetsbrev är nästan uteslutande samtycke eller intresseavvägning. Det vanligaste är att användaren medger ett samtycke i en ruta när du tecknar nyhetsbrevet. Om man inte sedan tidigare har samlat in samtycken sker din behandling i marknadsföringssyfte just nu baserat på intresseavvägning.

De olika alternativ av GDPR mail kring nyhetsbrev som cirkulerar nu gör det med två olika huvudriktningar.

  • Att man måste ge sitt samtycke uttryckligen annars tas man bort från kommande nyhetsbrev.
  • Information om att du fortsatt finns med i nyhetsbrev men att man uppdaterat dataskyddspolicyn.

Sen finns ett tredje alternativ att ingen information skickas ut alls.

Följande länk från Liana technologies förklarar bakgrunden på ett enkelt sätt.

Utifrån marknadsföringssynpunkt är det alltid en risk att hela adresslistan utraderas för att kunderna missar att klicka i ett nytt/förnyat samtycke i dessa dagar med många GDPR-mail som fyller mailboxen. Måste du ha samtycke för Nyhetsbrev enligt GDPR – Nej, men du ska kunna motivera genom intresseavvägning varför kunden har intresse för informationen. Du har även tydliga krav på att det skall vara enkelt att göra en opt-out när du kommunicerar.

Att sträva after att bygga all marknadsföring på ett välgrundat samtycke är en god princip som vi ser goda exempel på nu. Vi hoppas att alla exempel där man väljer att bygga upp sin bas av adresser igen faller väl ut och att de får motiverade kunder som gärna läser de nyhetsbrev som skickas.

Vi är nyfikna hur ni läsare har funderat kring nyhetsbrev och samtycken/intresseavvägning, rösta gärna nedan