Delivery Hero har tilldelats sanktionavgifter enligt  GDPR i tyskland av Berlin Data Protection Authority. De kräver böter på 195 407 euro, vilket motsvarar cirka 2 miljoner kronor, för flera övertramp.

Anledningen är att företaget har skickat oönskade reklammejl till åtta kunder som i sin tur har klagat, och en person ska till och med ha fått 15 mejl trots att den tackat nej till reklamutskicken.

Felen har begåtts av Delivery Hero innan Takeaway.com köpte bolagets verksamhet i tyskland, men det är den nya ägaren som ska betala straffavgiften. Problemen som rapporterats till myndigheten ska idag vara åtgärdade.

Delivery Hero har även slarvat med att ta bort gamla och ej aktiva kundkonton från sin plattform. När kunder begärt registerutdrag har  Delivery Hero inte kunnat lämna ut dessa uppgifter i tid

Beslutet om 2 miljoner kronor i böter kan inte överklagas.

Enligt Delivery Hero är det “tekniska fel och slarv från medarbetare” som ligger bakom lagöverträdelserna. Delivery Hero äger varumärken som Foodora och Onlinepizza.

Ni kan även läsa om detta på E-handel på länkarna nedan:

 

https://www.gruenderszene.de/food/dsgvo-bussgeld-takeaway